Jakub objevil veslování díky své střední škole, kde poprvé usedl na veslařský trenažér. Zaujal ho pocit fyzické výzvy, kdy člověk překonává své limity. Tato zkušenost ho přivedla do klubu Lodní sporty Brno, kde začal rozvíjet svůj talent a budovat základy své veslařské kariéry. V juniorské reprezentaci získal v roce 2021 bronzovou medaili na Mistrovství Evropy na čtyřce s kormidelníkem a o rok později na Mistrovství světa obsadil šesté místo na čtyřce bez kormidelníka.
Po maturitě přijal nabídku ke studiu na Northeastern University v Bostonu, kde se také připojil k univerzitnímu veslařskému týmu. Jakub se po prvním semestru rozhodl vrátit zpět do Brna, kde chce dále pokračovat v rozvoji své veslařské kariéry i studia.
1. Co tě motivovalo k tomu, že ses rozhodl odejít studovat a veslovat na zahraničníuniverzitu?Jakjsivybíralškoluacotěnazačátkunejvícelákalo natétopříležitosti?
Velkou motivací odejít do USA bylo, že tamní trenéři skutečně projevují zájem o veslaře, což byl veliký kontrast vůči ČR. Školu jsem vybíral čistě dle poskytnutých finančních prostředků. Na této příležitosti mě nejvíce lákal fakt, že samotná škola má zájem skloubit studium a sport.
2. Jak náročný byl proces přijetí a kontaktování trenérů? Co tě na tom překvapilo nebo co bys udělal jinak, kdybys začínal znovu?
Po MSJ 2022 jsem byl kontaktován několika školami skrz Instagram, zde probíhá veškerá prvotní komunikace. Překvapilo mě, jak žádaní veslaři v Americe jsou. Pokud bych začínal znovu, tak bych si určitě nechal poslat tréninkové plány ze škol, které zvažuji. Druhá věc, která je velmi důležitá zejména pro kluky kvůli náročnějším podmínkám pro přijetí, je mít dobrý průměr na střední (1,5 a lepší). Školy jako je Princeton, Yale, a další z Ivy League, na ně musí přihlížet, a to jsou právě školy s nejvyšší akademickou kredibilitou a nejlepšími veslařskými programy.
3. Jaké byly tvé první dojmy z univerzitního prostředí a veslování v zahraničí? Splnila realita tvé očekávání nebo tě něco zaskočilo?
Úplně první dojem byl výborný, byl jsem nadšený ze všech dostupných prostředků a zdánlivě motivovanými veslaři v týmu. Nicméně se tento pocit velmi rychle změnil, jelikož jsem zjistil, že o reálném tréninkovém plánu trenéři lhali. Místo slíbených nízkých intenzit a budování jakési báze pro vytrvalost, se prakticky každý den jela maximální intenzita. Druhým překvapením byla pouhá zdánlivá motivace spousty lidí v týmu, kde však byla frekventovaná konzumace drog a alkoholu, což je dle mého názoru v rozkolu s ambicí dosáhnout něčeho ve veslování.
4. Co tě vedlo k rozhodnutí ukončit studium a vrátit se do Česka? Bylo to spíše osobní rozhodnutí, nebo hrály roli i jiné faktory, jako například náročnost studijního programu, zdravotní problémy, nebo rozdíly v přístupu k veslování?
Můj odchod byl zcela ovlivněn amatérským vedením tréninků. Ve škole jsem byl spokojený a měl jsem samé A do doby, než jsem se rozhodl odejít. Studijní programy v USA jsou prestižnější a méně obtížné, pokud má člověk dostatečnou úroveň angličtiny, tedy z hlediska akademického bych studium pouze doporučil. Nelíbila se mi struktura tréninků, trenéři neměli vzdělání ani na úrovni licence C. Jediná kvalifikace tamních trenérů byly lokální úspěchy na regatách. Tudíž tréninky vedli v nejlepším případě k udržení kondice, v mém případě k zhoršení kondice. Vrátil jsem se, jelikož zůstat v USA by znamenalo, vzdát se účasti na OH.
5. Co ti tato zkušenost dala? Jak tě pobyt v zahraničí ovlivnil, ať už jako sportovce, nebo člověka?
Pobyt v USA mi dovolil, seznámit se se zcela odlišnou kulturou oproti evropské. Došlo mi, že výdělek peněz pro mě není momentálně první prioritou. Jako sportovec si momentálně o to víc vážím svého trenéra a uvědomuji si, že to může být násobně horší.
6. Plánuješ pokračovat ve veslování v Česku? Máš motivaci a možnosti pokračovat ve veslování či studiu i v Česku nebo máš jiné plány?
Momentální plán je, dostat se na vysokou školu v Brně a trénovat dvoufázově 6 dní v týdnu. Chci reprezentovat a eventuálně pomoct zkvalitnit veslovaní v ČR vytvořením konkurence momentálnímu monopolu Dukly.